San Marino dag 9

 

På förmiddagen var det dåligt väder så vi kunde inte sola något innan San Marino, som vi hade tänkt. I San Marino kommer solen fram igen :D

 

SAN MARINO

 

I San Marino utmanade jag två av mina rädslor.

 

Den första var naturligtvis min höjdskräck. San Marino ligger högst uppe på ett berg. Bussen åkte längs slingervägar för att ta sig uppför berget. Först kom landet San Marino, sen staden San Marino, och när du kom upp så långt du kunde åka med bussen så var du vid den gamla delen av staden San Marino. Den omgärdades av en medeltida mur och alla byggnader och gränder var från medeltiden. Allra längst uppe på toppen fanns det en medeltidsborg.

 

När vi steg av bussen var utsikten hissnande och mäktig. Det finns inte en susning att bilderna kan ge rättvisa för höjden och utsikten.
Det var berg så långt ögat nådde.










När vi var på den andra sidan av innestaden såg vi ända till Rimini, typ 4 mil därifrån, vi såg hela kusten.







Eftersom den tjock muren omgärdade allt så kändes inte min svindel så påtaglig. Det är okej att titta utåt, men inte rakt ned. Jag tittade inte över kanten nej och jag tyckte det var otäckt när Marina satte sig på muren, trots att det var lite ”land” bakom muren. Sen fick jag springa över en bro. Även om jag var lite rädd ibland så tyckte jag det var så häftigt att den känslan tog över helt. Det enda jag inte vågade var att gå upp i tornet på slottet. På ena sidan fanns ett stup rakt ned och till och med tjejerna fick svindel. Speciellt när en man hoppade upp på muren och böjde sig över för att titta ner... Galning :P


 



Taget från ena tornet mot andra sidan borgen




Siktet inställt mot kusten och Rimini - hade muren inte varit så låg hade jag vågat titta med, jag försökte men det gick inte :( Men tjejerna var modiga!





Ända tills de kom upp i tornet - här har Marina svindel hon vågar inte titta utåt :P












I borgen fanns ett vapenmuseum. På den tiden var vapnen inte bara vapen utan också vackra hantverk.

Svärd med vackra handtag





Minipistoler - hehe - vem använde dom? Barn? :)





Armen på en rustning









Hela den inre stadsdelen "luktade" medeltid


Svårt att fånga på bild men antingen gick man brant uppåt eller brant nedåt i gränderna!!!










På ett torg hittade vi en stupstock - och det är klart att Becca ville testa. Men hon hade inga problem med att ta ut händerna ur hålet utan att lyfta på stocken - hihi!






Det var också både grönt och lummigt på flera ställen!! Riktigt mysigt med många små detaljer som vi har fått välja bort - kan ju inte visa allt :D






Åt gjorde vi naturligtvis här med :D











Dagens "skräckupplevelse"

Plötsligt mitt i allt så ser vi en affish på en dörr där det står något om vampyrer, och vi..
"ööhh, vad är det där?"
Vi följde skyltarna och kom till ett vampyr och varulvsmuseum.






Klart att tjejerna ville gå in och titta.

Först tänker jag, ”jag vågar inte gå in där”, tycker sånt är jätteläskigt.
Men sen sturskar jag till mig... utmanar rädsla nummer 2, ”klart jag ska gå in där, det är ju ”bara” ett museum, inte någon otäck horror ride”. Så sagt och gjort - jag går in.



Vi får en engelsk mapp med massor av text som beskriver alla föremål därinne.

 Darrande stiger jag in med denna i min hand. 

Jag ville inte gärna titta dockorna i ögonen så jag skummar den engelsa texten och försöker få grepp om vad saker och ting föreställer. 
Vi fick reda på lite saker som till exempel att gamla seriemördare tolkades som vampyrism och vart filmindustrin har fått draculas svartvita kostymering ifrån. Men inte kommer jag ihåg namnet på den gubben :D

 
Flera stycken av "Detta" står på varsin sida av ingången när vi går in - huh! :P






Förebilder för vampyrer








Den mycket blodtörstiga och mest kända kvinnliga seriemörderskan, som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, ligger här i ett badkar fyllt med blod - uuu!! Hon associeras med tidig vampyrism!






Fladdermöss associeras ofta med vampyrer. Men i verkligheten finns det bara en sorts fladdermus som gillar blod och de lever i Amerika.





"Bloody bed" bakom fladdermusen





Avslitna huvuden fanns lite överallt i museet!







Liksom en vampyr genomborrad av en påle







Även häxor fick denna behandling under häxjakten på medeltiden!







En varulv som attackerar en stackars männniska







Saker man använde sig av för att skydda sig eller ta död på vampyrer! Det fanns en liknande monter för varulvar!






Är nöjd med att jag vågade gå in och titta!!

:P



Karikatyrer


Vi hittade en man som gjorde karikatyrer.


Becca blir en solbadande brud med hav och båtar bakom





Marina blir en sjöjungfru :P





Gissa vem?? ha ha



Inte så svårt: Leonardo di Caprio - med "Titanic" i bakgrunden.
Ursnyggt!


Tack för idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0